Nedavno izbijanje skandala koji je razotkrio dugogodišnje seksualno nasilje koje je medijski i filmski mogul, moćni Harvey Weinstein provodio nad djevojkama i ženama koje je ucjenjivao karijerom skrenulo je pozornost na zlostavljanje koje žene trpe u svijetu slavnih. No, postoji i ono uobičajeno, tzv. društveno i kućno zlostavljanje koje proizlazi iz duboko ukorijenjenih predrasuda u pogledu položaja i uloga koje „pripadaju“ ženi. Takve predrasude opstaju značajnim dijelom zahvaljujući medijima i reklamnoj industriji koje ženu tretiraju u skladu sa stereotipima.

PRINCEZA I KUĆANICA

Nije, na primjer, neobično ako u reklami za sredstvo za čišćenje vidimo prekrasnu, mladu princezu kako u dvorcu dočekuje svoga princa, ali – vidi nesreće! – nešto se prolilo po podu. Princ bi se mogao poskliznuti ili pomisliti da princeza nije dovoljna dobra žena. Srećom, tu je novo sredstvo za čišćenje koje djeluje brzo i omogućava vrijednoj princezi da bez velikih napora očisti pod. Dok ga gleda kao zaljubljena lutkica ostaje nejasno zbog čega joj princ, koji je fizički potpuno dorastao izazovu, ne bi pomogao sa čišćenjem poda. Naravno, zato što je to ženski posao – poručuje takva reklama. Zašto bi joj pomogao kad živi u svijetu u kojemu je normalno da žena u svakom trenutku bude i domaćica i lijepa princeza?

Ove je godine organizacija UN Women pokrenula globalnu kampanju “Saveznici protiv stereotipa”. Cilj je zaustaviti stereotipno  portretiranje žena. tvrtka Unilever je u sklopu kampanje ispitivala rodnu stranu oglašavanja. utvrđeni su tragični podaci – samo 3 posto reklama predstavlja žene u liderskoj ulozi, a samo 2 posto tretira ih kao inteligentne osobe…

Brojne studije pokazuju nespremnost reklamne industrije da napusti stereotipe i mijenja se najbolje. Oglašivači i dalje robuju navici da kupe za određen proizvode traže reklamama kreiranim na temelju zastarjelih rodnih uloga. Žene, tako, prevladavaju u reklamama za proizvode za higijenu i čišćenje, dok muškarce češće vidimo u reklamama za banke, kreditne kartice, nekretnine, automobile… Ove je godine organizacija UN Women, u suradnji s tvrtkama Unilever, Facebook, Google, Mars i Microsoft pokrenuo globalnu kampanju Saveznici u borbi protiv stereotipa. Cilj je zaustaviti stereotipno i seksističko portretiranje rodnih uloga žena i muškaraca. Kao dio projekta tvrtka Unilever provela je ispitivanje rodne strane oglašavanja, kojim su utvrđeni neki, za današnje doba tragični podaci – samo tri posto reklama predstavlja žene u liderskoj ulozi, a samo dva posto tretira ih kao inteligentne osobe.

STEREOTIPI KOČE ŽENE I NA POSLU

Prošlog je lipnja britansko Vijeće za uspostavu standarda u oglašavanju objavilo da će uskoro zabraniti objavljivanje reklama koje promoviraju rodne stereotipe. Već tijekom 2018. godine u Ujedinjenom kraljevstvu bit će zabranjeni oglasi koji žene tretiraju isključivo kao one koje su odgovorne za kućanstvo i čišćenje, a muškarce kao potpuno nesposobne kad je riječ o kuhinji, brizi za djecu i sličnim temama. Isto će tako biti zabranjene reklame koje na temelju rodnih stereotipa razvrstavaju igračke za dječake i djevojčice. Cilj britanske politike prema reklamnoj industriji je da se javnost senzibilizira i shvati da rodni stereotipi na koje nailaze u medijima stavljaju ženu u podređeni položaj kako u vlastitoj kući, tako i u svijetu rada.

U Ujedinjenom Kraljevstvu muškarac u prosjeku provede 16 sati tjedno obavljajući kućne obveze, a žena 26 sati. Prosjek u EU je još lošiji – muškarci kućnim obvezama posvećuju SAMO 9 sati tjedno, a žene 26 SATI…

Svjetska organizacija rada objavila je da se zbog stereotipa prema kojima se žene brinu za obitelj i kuću, njih vrlo lako isključi iz svijeta rada, odnosno prisiljava ih se da prihvaćaju slabije plaćene poslove na pola radnog vremena.

U reklamama se čišćenje vezuje uz žene, a, recimo, kupovina automobila uz muškarce

U Ujedinjenom Kraljevstvu muškarac u prosjeku provede 16 sati tjedno obavljajući kućne obveze, a žena 26 sati. Prosjek u EU je još lošiji – muškarci kućnim obvezama posvećuju devet sati tjedno, a žene 26. Stereotipi zadržavaju ženu na dnu ekonomske piramide, jer je prisiljena neprestano balansirati između posla i brige za kućanstvo. Istodobno se moraju natjecati s muškim kolegama u radnoj okolini, koji nemaju kućanske obveze koje imaju žene, i koje u nekim zemljama, poput Argentine, oduzimaju ženi 100 dana godišnje, za razliku od čak 40 posto muškaraca koji kažu da na te poslove ne potroše ni jedan jedini svoj dragocjeni sat.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here