Sonja Kožul

Tko se nije susreo sa zidom birokracije, udario u njega svom silinom i shvatio da se ne događa išta? Unatoč silini udarca, zid birokracije nije se pomaknuo ni za milimetar? E, taj sretnik, ako postoji, kao da nije ni živio.

Po svom izvornom značenju (francuski + grčki), birokracija je upravni aparat u državnim službama, javnim ustanovama, poduzećima i drugim organizacijama, gdje se poslovima upravlja na temelju poznavanja i dosljedne primjene propisa, uvažavajući pri tome strogu hijerarhiju propisa. No, u svakodnevnom govoru riječ birokracija dobila je negativan prizvuk jer u hrvatskom tumačenju ona znači neučinkovitost i nesposobnost… Nažalost, s punim pravom.

NAVIKLI SMO DA BIROKRACIJA U DRŽAVNOJ UPRAVI I JAVNOM SEKTORU ZNAČI SPOROST I NEUČINKOVITOST. NO, KAD UDARIMO U ZID NELOGIČNIH I GLUPIH PRAVILA U VELIKOJ, NAVODNO TRŽIŠNO ORIJENTIRANOJ TELEKOMUNIKACIJSKOJ KOMPANIJI, NEMOĆ POSTAJE BEZNAĐE. TOME NEMA LIJEKA…

Svi smo već toliko navikli smatrati državnu i lokalnu upravu te javne službe birokratskima, odnosno neučinkovitima, da to zamalo više i ne primjećujemo. To nam je posve očekivano. No, što reći kad udariš u zid birokracije tamo gdje ga ne bi trebalo biti? U pravoj, tržišno orijentiranoj, svjetskoj telekomunikacijskoj kompaniji. Navikla sam na dostupnost interneta, stalno se njime služim, a suprug i ja to poprilično i plaćamo svakoga mjeseca. Treba nam, ovisnici smo. Zato, čim sam jedno jutro, prije nekoliko dana, primijetila da nemam interneta, nazvala sam našeg teleoperatera, odslušala sve one snimljene poruke, ako trebate… pritisnite 1,… pritisnite 2…, upišite … i dočekala glas živog čovjeka.

Telekomunikacijske tvrtke spadaju među najbirokratiziranije…

Puna nade u brzo rješenje, izvijestim ga o svom problemu, koje lampice svijetle, što vidim, a čega nema… Problem nije velik, trebali bi ga riješiti jednim klikom. I onda naletim na zid! Na supruga glasi telefon fiksne linije, internet i sve što s time ide, pa me ljubazni službenik izvijesti da bi sad još samo moj suprug morao potvrditi svoj identitet na način da mu izdiktira svoj OIB i problem će biti riješen čas posla. Međutim, moj suprug nije dostupan, jer je na putu i ne može se javiti, no zato ja pred sobom imam sve papire i račune, pa tako i famozni suprugov OIB koji nudim pročitati. Smatram kako imam sve potrebne podatke pa čemu onda čekati kad će suprug moći to osobno obaviti.

telefon i Internet glase na muža i on se mora javiti agentu, samo da mu se predstavi i kaže svoj oib. ali, muž je službeno odsutan, a to da žena pročita njegov oib s računa koje ima pred sobom – nije prihvatljivo. jer, otkuda agent može znati da je ona supruga vlasnika linije, a ne zla susjeda koja mu hoće promijeniti postavke kako bi mu krala Internet. Ludilo od gluposti, zar ne…

Profesionalno ljubaznom službeniku to nije dovoljno već ustraje u zahtjevu za suprugovom potvrdom identiteta, što može i preko telefona kojeg oni imaju u svojoj evidenciji. Znam da suprug trenutno nije dostupan pa kažem kako je broj koji oni imaju prijavljen u svojoj evidenciji upravo ovaj fiksni broj s kojeg ja trenutno zovem. Zar to nije dovoljno za potvrdu? Uporna sam i ne dam se lako, zahtijevam uslugu, pa zdvojni službenik kaže kako će pitati kolege smije li mi izaći u susret. Ubrzo se vraća i samozadovoljno ponavlja kako je bio u pravu jer, imali su slučajeva gdje susjedi kradu pravim vlasnicima internet i mijenjaju postavke. Ono neizrečeno ostaje visjeti u zraku – kako da on zna jesam li ja kradljivica. Baš! Kakvi su to vješti kradljivci interneta koji onda ukradu i fiksnu liniju s kojeg zovu teleoperatera, samo da bi ga nasanjkali, pa još nude pročitati i OIB vlasnika? Odakle bi mogli imati sve te podatke? Kakva bi to perfidna krađa identiteta bila, a sve zbog malo besplatnog, susjedskog surfanja po internetu?

Kaže službenik da tako štite vlasnika od krađe, a s druge strane, spremno bi povjerovali bilo kojem muškom glasu da je on vlasnik. Na ovu nelogičnost bullshit metar mi se već opasno trese. Pitate se jesam li postigla cilj? Nisam. Pravila su pravila, a dotični razgovor se snima i netko će ga možda preslušati. Zato, nije mi se više dalo udarati glavom u birokratski zid, pa sam ostavila sočnu poruku za onoga tko će možda naknadno preslušati razgovor. Red je da znaju što potrošači misle…

1 komentar

  1. Birokracija je strašna. Razumijem njihov stav ali u današnje vrijeme velike mobilnosti dostupnost u svakom trenutku može biti problem. Moda pored OIB- da uvedu neki password koji bi samo vlasnik i njemu blizini znali!😬

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here