Jelena Skorup

Neočekivano i iznenada preplavila nas je danska riječ HYGGE (fon.: huu-gaa) – donedavno poznata samo hardcore ljubiteljima svega skandinavskog – neprevediva zbirna imenica koja označava rituale, stanja i emocije uživanja u privatnosti i svakodnevnim malim stvarima. Hygge, uz riječ Brexit, proglašena je riječju godine i to prema oba najutjecajnija anglosaksonska rječnika – Oxfordskom i Collinsu.

Materijalizirana u privlačnim stiliziranim fotografijama vunenih dekica, vatre u kaminu, pletenih prevelikih sokni, pufastih jastuka, mekanih sofa, šalica vruće čokolade, makarona pastelnih boja, jednostavne domaće, (naravno organske) hrane servirane u zemljanom posuđu, fotografije mirnih, sretnih i zadovoljnih i (očekivano) lijepih lica obitelji ili prijatelja na okupu, osvjetljenih toplim svjetlom svijeća ili sitnih lampica… Iz tih fotografija “miriše“ tek ispečeni kruh, aromatično začinsko bilje, cimet ili kora naranče. Prelijeva se toplina, ugoda, sreća, utjeha, zdravlje, jednostavnost, iskrenost i štošta drugo.

Danska riječ hygge, pretočena u idiličnu sliku doma, privatnosti i priželjkivanih ljudskih odnosa, kao lijepo zapakirana želja, sručila se na naše živote i dala pojednostavljeno rješenje za preživljavanje u bodljikavoj realnosti današnjeg svijeta

Tako se riječ hygge, pretočena u idiličnu sliku idealnog doma, privatnosti i priželjkivanih ljudskih odnosa, kao lijepo zapakirana želja, sručila na naše živote, zahvaljujući lavini coffee-table knjiga te viralnim objavama na internetskim portalima…. I naišla na plodno tlo.
Hygge, serviran kao slika, dao je pojednostavljeno rješenje za preživljavanje u bodljikavoj realnosti današnjeg svijeta. Ponudio je slikoviti prečac, zamijenio metre eskapističke literature ili meditaciju… Slikoviti prečac u meka limbična stanja.

SIMBOL BIJEGA I SIGURNOSTI

Imaginarni, priželjkivani svijet koliko god da je različit od stvarnog, mora imati nešto zajedničko, neku formu zajedničku stvarnom svijetu, formu koja ga simbolički odražava. U slučaju hyggea, vunene dekice, tople boje i prirodni materijali, simboli su sigurnosti doma, arhetipa „primitivne kolibe“ koja nas odvaja od neprijateljskog okruženja, štiti od lošeg vremena, hladnoće, vjetra i kiše, nesigurnosti, emocionalne vjetrometine, zloće… Simbol bijega i zatvaranja u siguran krug, prijateljsku luku ljubavi, efemeralnih malih razgovora, … sreće.

Topli dom, kao siguran zaklon od bodljikave stvarnosti, ideja je koja umiruje (Foto: Unsplash.com)

Jer izvan tog kruga je naporno. Tamo nas čeka beskonačan vlak loših vijesti: o ratnim opasnostima, terorizmu, nesretnim izbjeglicama, novom hladnom ratu, naoružavanju, nemirnoj Bosni, Brexitu, Trumpizmu, Europskoj uniji na rasklimanim nogama, nesigurnoj budućnosti naše djece, lošim zakonima, nezaposlenosti, nekom lošem rejtingu, problematičnom refinanciranju, sanaciji, stečaju, prevari, laži ili neistini, ispraznim obećanjima, ovrhama, huliganizmu, mizoginiji, lažnim putnim nalozima, prevelikim rotorima ili suvišnim fontanama…

Zašto je La La Land, film Damiena Chazellea dobio toliki broj nominacija i čak šest Oskara? Zbog žarkih boja, vedrog neba, lijepih ljudi, Ryana Goslinga i Emme Stone. Zbog ritma plesa, pjesme… Zbog toga što je vizual vedrine za kojom toliko žudimo, pristigao u pravo vrijeme i evidentno na pravo mjesto.

I na kraju dolazi pitanje što je zajednički cilj svim ljudima, smisao života? Čini se jasnim da je to sreća! Svi ljudi žele naći sreću, biti sretni. I znamo, naučili smo da je pojam sreće slabašnog i nestabilnog značenje. Ideja sreće, kako kaže Eagleton, istovremeno je i ključna i isprazna. Sreća je stanje svijesti, stalna mijena, prolazna i promjenjiva. Hygge, slično kao La La Land, slika je sreće za koju se možemo uloviti u žudnji za nekim drugačijim, boljim svijetom – svijetom u kojem razumijevanje, podrška, razmjena, empatija, prijateljstvo i ljubav imaju svoje visoko mjesto.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here